Οι παγκόσμιες πωλήσεις του επώνυμου προϊόντος ανέρχονται σε 2,5 δις. ευρώ
Φουντώνει η μάχη για την κατοχύρωση της ονομασίας φέτα από τους Ελληνες και εκτός των ευρωπαϊκών τειχών. Και μπορεί η θέση της ελληνικής πλευράς να είναι η παγκόσμια αναγνώριση του προϊόντος της, όμως αυτό δεν είναι κάτι που το επιθυμούν Αμερικανοί και Καναδοί. Οι τελευταίοι παράγουν τεράστιες ποσότητες από λευκό τυρί που όμως δεν είναι φέτα, καθώς παρασκευάζεται από αγελαδινό τυρί και όχι από αιγοπρόβειο (όπως ορίζει η κοινοτική νομοθεσία).
Οι παγκόσμιες πωλήσεις φέτας (ή τύπου φέτας) φθάνει τους 600.000 τόνους περίπου που αποτιμώνται περί τα 2,5 δισ. ευρώ (με τιμή λιανικής 4,5 ευρώ). Παράγοντας από τον γαλακτοκομικό κλάδο υποστηρίζει ότι πολλοί δύσκολα οι Ελληνες θα κερδίσουν την «παρτίδα της ονομασίας» στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, καθώς οι εκεί εταιρείες δεν μπορούν ακόμη να χωνέψουν το «φιάσκο» που έπαθαν με το ελληνικό γιαούρτι (με την Φάγε να αποσπά συνεχώς μερίδια από τις τοπικές βιομηχανίες).
Παράλληλα, τονίζει η ίδια πηγή, η κατοχύρωση του ονόματος φαντάζει ακόμη πιο δύσκολη καθώς τα μέλη της κοινοτικής αντιπροσωπείας που θα διαπραγματευτούν με τις ΗΠΑ και τον Καναδά την ονομασία φέτα προέρχονται από τον Βορρά φαίνεται ότι θέλουν να κάνουν παραχωρήσεις προς τους Καναδούς στο γεωργικό τομέα, προκειμένου να αποσπάσουν με τη σειρά τους παραχωρήσεις σε υπηρεσίες και προϊόντα που τους ενδιαφέρουν.
Μέχρι την τελική κατάληξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της κοινοτικής αντιπροσωπείας και των Καναδών η Ελλάδα κρατά στα χέρια της μόνο την κατοχύρωση της ονομασίας στην Ευρώπη. Όπου κανένα κράτος-μέλος εκτός της Ελλάδας δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τη λέξη «φέτα» ούτε άμεσα ούτε έμμεσα (δηλαδή τύπου φέτας), αλλά μόνο την ονομασία «λευκό τυρί».
Σήμερα η συνολική εγχώρια παραγωγή φέτας ανέρχεται στους 110.000 τόνους, εκ των οποίων οι 35.000 τόνοι εξάγονται. Εάν λάβουμε υπόψη μας ότι μιλάμε για 35 εκατ. κιλά φέτα με μέση τιμή πώλησης τα 6,5 ευρώ τότε ο τζίρος της ελληνικής φέτας στο εξωτερικό φθάνει τα 230 εκατ. ευρώ. Ποσό που φαντάζει μεγάλο αλλά επί της ουσίας είναι απίστευτα μικρό, καθώς η φέτα είναι ένα προϊόν με 100% αναγνωρισιμότητα ανά τον κόσμο. Απήχηση που όμως παραμένει σταθερά ανεκμετάλλευτη από τους Έλληνες.
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου http://www.agronews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου